tom-en-nicole.reismee.nl

Tom en Nicole de Unesco hunters

Na twee weken genieten aan de kust maar weer eens een nieuwe update zodat jullie ook een beetje in de zomerse sferen komen. Want niet alleen de beurs schijnt in Nederland in een depressie te zitten, het weer ook :D

Nadat we hier aan de kust waren aangekomen hebben we een bootticket naar Magnetic Island gekocht. Een mooi eiland vlak voor de kust van Townsville waar we na een keiharde bikkelsurvivaltocht lopen in een mooie baai kwamen waar we twee dagen hebben gesnorkeld. Veel vissen gespot, onder andere twee zebrahaaien en twee bluespotted stingrays.

Terug gekomen op het vaste land hadden we besloten dat we eerst nog wat verder naar het noorden zouden gaan voordat we weer onze weg richting Sydney zouden vervolgen. Onze eerste stop was Paluma, hoog in de bergen en de eerste locatie die we op de Unesco lijst konden afvinken. Dit behoort tot de Wet Heritage van Australie, waar het stikt van de watervallen en regenwouden. Hier hebben we verschillende mooie wandelingen gemaakt.

's Avonds hebben we op een heuze bushcamp geslapen bij Jourama Falls.We kwamen wat laat aan dus na onze degelijke maaltijd bestaande uit gekookte aardappelen en bloemkool en een meesterlijke gehaktbal zijn we vroeg naar bed gegaan. De volgende morgen hebben we naar de waterval gelopen en het was echt schitterend. Het was niet alleen een waterval maar ook diverse rockpools zodat je echt midden in die kloof stond.

De dagen erna bestonden voornamelijk uit een klein stukje rijden, een of twee watervallen bezoeken en een slaapplek scoren om de rest van de dag een beetje op het strand te liggen luieren en gestolen boeken te lezen.

12 Oktober was vader Rem jarig dus die werd natuurlijk even gebeld. Die dag zijn wij naar Paronella Park geweest. Je moet dat een beetje voor je zien als een oude tuin waar de natuur zijn grip op heeft gekregen en waardoor het helemaal overwoekerd is. Een malle spanjaard heeft er 100 jaar geleden wat kleine kasteeltjes gebouwd en die zijn nu helemaal overgroeid met mos enzo. Gaf uiteraard wat mooie Kodak momentjes.

Onze volgende stop was Cairns. Maar blijkbaar vond de natuur het nodig om Cairns enkele dagen bij de Wet Heritage te betrekken want we hebben daar behoorlijk wat regen gehad. Ook erg veel wind, en met een duik in de planning kwam dit slecht uit. Dus besloten we nog iets verder noord te rijden naar Port Douglas in de hoop dat het weer wat beter was als we weer terug in Cairns zouden zijn. Van daaruit hebben we nog een dagtripje gemaakt naar de Mossman Gorge wat ook weer een betoverende plek was met mooie beekjes en dergelijke. Dit is uiteraard geheel gratis maar toch zijn er onwetende mensen die $25,- betalen om hier een dag te zijn?!? Suckers.

17 oktober weer terug naar Cairns, en meteen een duiktrip geregeld voor de volgende dag. De wind was niet bepaald gaan liggen, dus tijdens de 1,5 uur durende boottrip werden de Japanners allemaal groen en werden de papieren zakjes rijkelijk gebruikt en gevuld. We hebben twee duiken gemaakt. Het was erg mooi, maar eerlijk gezegt hadden we er iets meer van verwacht... misschien kwam het toch door het slechte weer. We hebben wel twee whitetip sharks gezien, waarvan eentje minstens zo groot was als ons dus dat was wel indrukwekkend. En de meest oenige vis ever, de Napoleonvis (wat wil je ook al je naar een Fransman wordt vernoemd) die ook zo'n 1,5 meter lang was.

We vervolgenden onze weg weer verder naar het zuiden, met onderweg nog diverse watervallen. En ook heel bijzonder zijn de vijgenbomen. Vogels eten de vijgen en schijten de pitjes ervan hoog in de bomen uit. Vanaf daar beginnen de wortels naar beneden te groeien waardoor de gastboom wordt verstikt en de vijgenboom voor een groot deel uit lange wortels bestaat.

Momenteel zitten we weer in Townsville, en gaan zo weer verder richting het zuiden. We willen vanmiddag naar de Whitsunday eilanden, maar we zien wel waar we stranden.

Groetjes,

Tom en Nicole

PIB

Het gaat jullie wel erg goed af, we zijn jaloers. Gave foto's en mooie verhalen, hou ons op de hoogte. De PIB-ers.

Elske

Klinkt allemaal weer top zeg! Nu ik al die foto's zie komt Australie toch ook echt op mn to-do-lijstje. Super mooi die watervallen en uitzichten!
Waar jullie nu lekker op het strand liggen te bakken en aan het duiken zijn, ga ik maar weer eens verder met het leren van mn tentamen. Ook leuk.
Ik stuur snel weer een update Nicolet!
liefs

Kirsten

Wow, vet coole foto's zeg! (had niet gedacht dat ik de woorden 'wow', 'vet' en 'cool' nog eens in combinatie zou gebruiken, maar ze zijn hier zeer toepasselijk) Wat komen jullie veel leuke beesten tegen! En super dat jullie zoveel duiken!
Heb voor mn vorige baan (stage) ooit iets moeten schrijven over de Whitsunday eilanden, en dat waren ook móóie plaatjes, dus ben nu al jaloers!
Maar goed, geniet ervan hè! Hier is het inderdaad één en al depressie (nouja, ik zelf niet hoor) dus wees blij dat je aan de andere kant zit.
Veel liefs!

berry

wat is jullie mail?? om foto's te sturen??

en white sundays?? amazing hè. genietse.

Moetie Margo

Het is een en al genieten daar, wat een prachtige land en jullie foto's zijn schitterend. Leuk dat je belde op je vaders verjaardag. Er komt een pakje aan in Brisbane met...jawel ook aan nasi kruiden is gedacht!
Kusjes mam en pap

Alex en Lilian

Gevonden! (moesten wel even googlen...) Ziet er naar uit dat jullie de route voor ons gaan verkennen, als er iets moois is meldt het vooral :) Wij vertrekken namelijk zondag of maandag pas weer uit Townsville op weg naar Airlie Beach

Groetjes,

Alex en Lilian

PIB

Jullie Kodak momentjes zijn geweldig. Wat een reis zeg! Jullie tweeën overtuigen mij er steeds meer van dat je zo'n reis toch echt een x in je leven moet doen (dan moet jij natuurlijk wel harder werken Tom, Jasper gaat mee....). En hoe zit het met die Top 10 van meest giftige dieren? Hoeveel zijn jullie er al tegen gekomen...in je slaapzak, broodtrommeltje, shampoo fles, gympie....?

Er is hier reeds 1 geslaagd examen gevierd voor motorrijden, uiteraard door Berry (wist je dat al?). Ondergetekende mag di. 4/11....bijzondere verrichtingen (niet mijn sterkste punt!). Dus als jullie een paar seconden aan het koude en regenachtige Holland denken op die dag, duim dan even voor me (mijn 8-jes kan ik nog steeds niet).

Geniet lekker verder daar, tot snel!
Nathalie (PiB)